Sök:
Boka tid

Just nu!

145/70-6 BKT 2Pr AT-109
BKT 145/70-6 AT-109 ATV TL 2PR KNOBBY
200:-


Bil och lastbils
Moped, MC och cross
ATV Däck
Våra dimensioner
Fem tips för bästa däckskiftet: 

1.      Byt däck i tid
Byt till vinterdäck innan den första snön kommer eller vägbanan fryser. Sommardäcken har en gummiblandning som blir hård och gör bromssträckan längre än för vinterdäcken när temperaturen faller redan under sju plusgrader.

2.      Kontrollera däckens tillstånd
För att vinterdäcket ska vara lagligt måste mönsterdjupet vara minst tre millimeter, men redan vid fem millimeters mönsterdjup ökar bromssträckan liksom risken för vattenplaning.

3.      ”Kör in” nya vinterdäck
För att ett nytt däck ska få bästa möjliga grepp måste det ”köras in” så att gummit får en mjukare slitbana och att dubben i det dubbade däcket ”sätter sig”. Accelerera och bromsa mjukare än vanligt de första 50-100 milen. Även begagnade vinterdäck bör ruggas upp på asfalt innan vinterväglaget är ett faktum.

4.      Kontrollera däcktrycket
För lågt lufttryck ger sämre köregenskaper, högre bränsleförbrukning och sliter ut däcken snabbare. Kontrollera lufftrycket med kalla däck. För vinterdäcken kan man med fördel ha 0,3 bar högre lufttryck än det som står i instruktionsboken, särskilt om däcken monterats inomhus.

5.      Lagra däcken på rätt sätt
Fel lagring av däck förkortar däckets livslängd och ger dåliga vägegenskaper. Däck ska lagras torrt, mörkt och svalt, och absolut inte vid en värmepanna eller på en solig balkong. Luftfyllda däck kan staplas på varandra, vara stående eller hängas upp i fälgen.
 
 

250 000 bilar kör med vinterdäck mitt i sommaren

En ny Sifoundersökning visar att sex procent av de svenska bilarna körs på vinterdäck i juni, trots att vinterdäcken sommartid både är trafikfarliga och slits ut i förtid. Omräknat på Sveriges samlade bilpark innebär detta att cirka 250 000 bilar rullar på vinterdäck denna sommar.

Allt fler bilister har ersatt sina dubbade vinterdäck med dubbfria. Lagen kräver i dag inte sommardäck på sommaren, så det är lätt att de dubbfria vinterdäcken får sitta kvar även sommartid. Men vinterdäcken kan sommartid utgöra en trafikfara.

Ett aktuellt däcktest från den ledande oberoende testorganisationen TestWorld visar tydligt på riskerna. Vinterdäcket i testet hade 60 procent längre bromssträcka än det bästa sommardäcket vid en inbromsning på vått underlag i 80 kilometer i timmen. När bilen med det bästa sommardäcket stannat fortsatte bilen med vinterdäck förbi i 50 kilometer i timmen.

– Skillnaden mellan sommardäck och vinterdäck kan handla om liv och död. Blir du påkörd av en bil som kör i 50 kilometer i timmen är risken att du avlider av skadorna du får hela 80 procent, säger Lennart Lomaeus, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin Nordic.

För 10 år sedan blev det lag på vinterdäck på bilen vintertid. Tack vare lagen har uppskattningsvis 100 liv räddats. Michelin anser att det är hög tid för lagstiftarna att ta nästa steg för en ökad trafiksäkerhet och kräva sommardäck på sommaren.

Vinterdäckens mjuka gummiblandning slits snabbt varma sommardagar, vilket innebär fler uttjänta däck, större belastning på däckåtervinningssystemet och ett större uttag av naturresurser. Vinterdäck på sommaren innebär även dyrare total däckkostnad för bilisten.

– Som bilist är det lätt att låta snålheten bedra visheten. På pappret kan det se billigt ut att köra på samma däck året runt. Men genom att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren får konsumenten ut maximalt antal mil ur däcken, säger Lennart Lomaeus.

Sifo-undersökningen som Michelin låtit genomföra visar att var 16:e bil har vinterdäcken på i juni. Av 1 000 intervjuade personer hade fem procent dubbfria vinterdäck och en procent dubbade vinterdäck på bilen. De senare är redan nu olagliga. Frågan som ställdes löd: ”Vad har ni för däck på bilen just nu?”

Våra storsäljare!

7.50-10 Duro 12Pr HF-258 AW
Duro 7.50-10 HF-258 AW TT 12PR
876:-
145/70-6 Duro 2Pr HF-240B
Duro 145/70-6 HF-240B ATV TL 2PR KNOBBY
160:-200:-
16x6.50-8 Slang TR13 KGV
En slang med rak gummiventil
80:-
145/70-6 BKT 2Pr AT-109
BKT 145/70-6 AT-109 ATV TL 2PR KNOBBY
200:-
20X10.00-8 Duro 4Pr HF-224
Duro 20X10.00-8 NR-50 TURF TL 4PR HF-224
396:-